Nadzvukové lietadlo - Concorde
Sponzorované odkazy:
Nadzvukový Concorde bol dlhé roky „výkladnou skriňou“ leteckých spoločností Air France a British Airways. Toto elegantné lietadlo, ktoré zvládlo trasu medzi Európou a východným pobrežím Spojených štátov iba za tri hodiny, ale nikdy nesplnilo sny svojich konštruktérov. Ako to? V 70. rokoch totiž ovládli diaľkové trasy pomalšie, ale úspornejšie veľkokapacitné stroje. A ako to s Concordom skončilo? Koniec nadzvukovej éry priniesla havária tohto lietadla pri Paríži 25.7. 2000.
Rýchlosť Concorde
Prvé nadzvukové dopravné lietadlo bolo postavené v britsko-francúzskej
spolupráci. V roku 1969 bol uskutočnený prvý skúšobný let a o sedem
rokov neskôr sa dostali tieto luxusné lietadlá na scénu. Concorde dokázal
preletieť Atlantik iba za tri hodiny. Dosahoval rýchlosť až 2172 km za
hodinu. Pri ceste z Európy do Ameriky pristávali cestujúci dokonca o hodinu
skôr, ako vzlietli. Takéto rýchle a luxusné cestovanie však niečo stojí.
Cena jednej letenky činila cca 6000 dolárov.
Concorde mal celkom 4 prúdové motory, cestovná rýchlosť 2335 km za
hodinu, dolet cca 6500 km a celkom sa do lietadla vošlo 136 cestujúcich.
Lietadlá Concorde lietajú nad turbulenciou vo výške takmer
20 kilometrov.
Havária lietadla
Niekoľko rokov bol Concorde považovaný za najbezpečnejšie dopravné
lietadlo. Avšak v roku 2000 došlo k obrovskej havárii tohto lietadla. Pri
štarte z parížskeho letiska došlo k prerazeniu nádrže a následne
k obrovskej katastrofe. Všetci na palube zahynuli. Celkom bolo v ten deň na
palube 113 ľudí. Firma Air France uviedla, že všetci cestujúci na palube
boli Nemci. Keď lietadlo havarovalo, vznikla obrovská ohňová guľa a veľmi
dlhá a silná dymová stopa. Išlo o let č. AF 4590.
Aj po tejto katastrofe neprestali Concorde lietať. K opätovnému štartu
došlo o rok neskôr, v januári 2001. Nádrže, ktoré boli pri katastrofe
prerazené, boli pre istotu obalené tzv. kevlarom. Avšak záujem o lety
s Concorde začali po tragickej nehode klesať, a preto sa francúzske
aerolínie rozhodli, stiahnuť všetkých päť lietadiel Concorde
z prevádzky. Posledný let, ktorý Concorde zažil, bol na linke New York –
Paríž, 31.5.2003.
Teraz sa vyradené Concordy dostali do technických múzeí vo Francúzsku,
Nemecku a do Ameriky.
Po takmer 28 rokoch sa tak uzavrela kariéra stroja, ktorý mal ambíciu zmeniť svetové letectvo. Symbol luxusu, nadzvukového a veľmi neekologického lietania je preč. Uvidíme, či sa časom konštruktéri pokúsia o ďalšie nadzvukové lietadlá, ktoré budú bezpečnejšie, ekonomickejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu.
Článok Nadzvukové lietadlo - Concorde bol publikovaný 13. prosince 2012 v 10.30 v rubrike Lietadlá. Autorom článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pre diskusiu slúži komentáře (1).
Top 10
- Ultraľahké lietadlá v kocke
- Duty free shopy na letiskách
- Letiskové poplatky alebo dane a taxy
- Letisko Viedeň - medzinárodné letisko Schwechat
- Príručná batožina do lietadla
- Letisko Varšava, najrušnejšie letisko v Poľsku
- Nakupovanie na letisku - naučte sa spoznať výhodné nákupy
- Boeing 747 - zoznámte sa
- LOT Polish Airlines
- Lacné letenky do Thajska - za krásami Ázie
Tagy
letisko Frankfurt Boeing lietadlá dispečer letenky nakupovanie spoločnosť odbavenie Lietanie letisko