Boeing DC-8 a 9 čiže McDonnell Douglas
Sponzorované odkazy:
Poďme sa teraz zoznámiť s ďalším dopravným lietadlom. Tentoraz vás zoznámime s Boeingom DC-8 a 9.
Stručná história DC-8
Douglas DC-8 uskutočnil svoj prvý let 30. mája 1958. Do služieb
aeroliniek vstúpil približne o rok neskôr ako Boeing
707. Medzikontinentálnymi verziami boli série 30, 40 a 50. Série 10 a
20 boli určené pre domáce lety.
V apríli 1965 Douglas oznámil celkom tri nové verzie lietadla. Ako prvé
bolo lietadlo DC-8 Super 61. Išlo o vysokokapacitné lietadlo s rovnakými
krídlami a motormi ako DC-8–50. Druhým lietadlom bol DC-8 Super 62, ktoré
bolo nepatrne dlhšie a oveľa väčšie. Takmer sa vyrovnalo prepravnej
kapacite Boeingu 707–320. Lietadlo DC-8 Super 62 malo úplne zmenený
spôsob inštalácie motora. A ako tretie lietadlo bolo DC-8 Super 63. Toto
lietadlo bolo akousi kombináciou trupu DC-8–61, a krídel a upravených
motorov lietadla Super 62.
Boeing DC-9
Ak je rast kapacity lietadla známkou veľkého úspechu, potom si Boeing
DC-9/MD-80 zaslúži miesto v tejto kategórii. Prečo? Posledný model totiž
pojme skoro dvakrát toľko cestujúcich ako prvý typ lietadla a navyše má
takmer dvakrát väčšiu hmotnosť.
DC-9 bolo využívané aj niekoľkými európskymi aerolíniami nielen na
krátke, ale aj stredné trasy.
Veľký úspech lietadla DC-9 priniesol skoro katastrofu. Ako to? Spoločnosť
totiž vydávala peniaze na vývoj tohto typu lietadla, ale zároveň predala
lietadlá za veľmi nízku uvádzaciu cenu. Až neskôr sa ukázalo, že stavba
lietadla bola oveľa drahšia. Nakoniec došlo k tomu najhoršiemu, že Douglas
strácal peniaze na každom dodanom lietadle DC-9. Tým pádom sa začali
niektoré dodávky oneskorovať a niektoré aerolínie podali žaloby na
pokrytie predpokladaných strát. V roku 1967 prevzala Douglas spoločnosť
McDouglas zo St. Louis v Missouri a DC-9 sa tak stal MD-80.
Špecifikácie lietadiel DC-8 a DC-9
Najprv vás zoznámime so špecifikáciou lietadla DC-8. Do tohto lietadla sa zmestí štvorčlenná posádka. Lietadlo je poháňané štyrmi prúdovými motormi o hmotnosti 8172 kg. DC-8 dosahuje maximálnu rýchlosť 965 km/h. Maximálna letová hladina činí 13 800 m a maximálny dolet 9640 km. Celkové rozpätie krídel je 45,23 m Dĺžka lietadla DC-8 dosahuje takmer 48 m a výška 13 m. Ak toto lietadlo bude plne naložené (179 cestujúcich), váha sa bude pohybovať okolo 152 000 kg. A ako je to s lietadlom DC-9? Do tohto lietadla sa zmestí iba dvojčlenná posádka. Je poháňané dvomi prúdovými motormi s hmotnosťou 6575 kg. Maximálna rýchlosť je 903 km/h, maximálna letová hladina je 10 670 m a maximálny dolet 2970 km. Rozpätie krídel dosahuje takmer 28,5 m. Dĺžka lietadla je 36,40 m a výška skoro 8,40 m. Celková hmotnosť lietadla dosahuje 44 450 kg. Boeing DC-9 pojme celkovo 115 cestujúcich.
Článok Boeing DC-8 a 9 čiže McDonnell Douglas bol publikovaný 27. ledna 2013 v 07.15 v rubrike Lietadlá. Autorom článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pre diskusiu slúži komentáře (0).
Podobné články
- Nadzvukové lietadlo - Concorde 13.12.2012 10.30
- Najrýchlejšie lietadlo sveta - čo takto sa preletieť? 26.12.2013 06.15
- Lockheed Martin L-1011 TriStar – lietadlo jordánskeho kráľa 12.02.2013 10.00
- Airbus A300 09.01.2013 07.30
- Cessna CJ4 29.01.2013 07.30
Top 10
- Duty free shopy na letiskách
- Boeing DC-8 a 9 čiže McDonnell Douglas
- Condor - nemecká letecká istota
- Airbus A300
- Najrýchlejšie lietadlo sveta - čo takto sa preletieť?
- 3 americké mestá za tie najlepšie ceny
- Nakupovanie na letisku - naučte sa spoznať výhodné nákupy
- Odbavenie na letisku alebo odbavenie a bezpečnostná kontrola
- Letisko Viedeň - medzinárodné letisko Schwechat
- Airbus A330
Tagy
lietadlá spoločnosť letisko duty free Francúzske letiská Boeing letenky lietanie Airbus lietadlo