Boeing 787 Dreamliner

Tagy:  Boeing, Boeing 787 Dreamliner, lietadlo

Sponzorované odkazy:

Boeing 787 Dreamliner

V roku 2009 prvýkrát vzlietol k nebu Boeing 787 Dreamliner. Išlo o jeho prvý plánovaný let. Poďme sa spoločne s týmto lietadlom zoznámiť.

Testovací let

Možno sa to bude zdať ako hororový scenár, ale pripravené lietadlo Boeing 787 Dreamliner bol pripravený na odletovej dráhe, prvýkrát vzlietnuť k nebu. Takmer nikto z inžinierov Boeingu a prizerajúcich nemal zo vzletu obavy, pretože za posledných 40 rokov sa v Boxingu pri testovacích letoch nestala žiadna nehoda. Lenže! V okolí Seattlu onen významný deň pršalo. Lietadlo 787 Dreamliner malo pritom vzlietnuť iba na suchej dráhe a za veľmi prijateľných a priaznivých podmienok.
Spočiatku bol predpokladaný päťhodinový let, ktorý mal slúžiť hlavne technikom, ktorý by lietadlo dôkladne preverili, vyskúšali všetky funkcie a vystavili ho oveľa väčšej záťaži ako za normálnej prevádzky. Aj za týchto podmienok sa lietadlu podarilo vzlietnuť. Avšak let prebiehal o hodinu menej.

Testovací let lietadla 787 Dreamliner, autor: 常陸太田Testovací let lietadla 787 Dreamliner, autor: 常陸太田
Autor: Dave SizerAutor: Dave Sizer

Boeing 7E7

Pôvodne sa tento Boeing mal volať Boeing 7E7. Tento názov mal hlavne nalákať kupcov tým, že je stroj efektívny a navyše ušetria milióny dolárov. Nakoniec sa ale pokračuje v číselnom radovom označení – teda 787. Lietadlo bolo konštruované tak, aby ušetrilo až 30% nákladov na údržbu (v porovnaní s podobnými lietadlami). Navyše by mal byť Boeing 787 oveľa viac efektívnejší pri spotrebe paliva.

Pohľad na motor, autor: hahatangoPohľad na motor, autor: hahatango

Efektivita a komfort

Kým predchádzajúci model Boeing 777 bol vyrobený hlavne z hliníkových častí, nový typ lietadla Boeing 787 Dreamliner je vyrobený z kovu iba z 12% celkovej váhy a zvyšné percentá predstavuje špeciálny materiál. Jedná sa hlavne o navíjaný kompozitný materiál, ktorý tvoria karbidové vlákna ktoré sú schopné vystužovať plast. Aj keď je to neuveriteľné, tento typ lietadla pozostáva s oveľa menej častí než jemu podobné stroje.
Boeing je o 18 000 kg ľahší ako podobne veľké komerčné lietadlá. Vďaka zníženiu hmotnosti a zmene aerodynamiky krídel sa znížila spotreba paliva aj emisie o 20%, a že to nie je práve málo.
Čo je na lietadle komfortnejšie pre cestujúcich? Väčšie okná a tiež viac nalakovaná kabína, ktorá umožňuje zvýšiť vlhkosť vzduchu.

Väčšie okná lietadla, autor: jeff ~Väčšie okná lietadla, autor: jeff ~
Model lietadla – paluba lietadla, autor: jeff ~Model lietadla – paluba lietadla, autor: jeff ~

Výroba lietadla

Viete, kde sa takéto lietadlo vyrába? Nevyrába sa iba v Seattli, kde sa nachádza hlavný závod Boxing, ale ďalšie jeho časti sa vyrábali napríklad v závodoch Alenia v Taliansku, vo Švédsku a dokonca aj v Japonsku.
Boeing 787 Dreamliner je stredne veľké dvojmotorové prúdové lietadlo. Do takého lietadla sa zmestí až 330 pasažierov, avšak záleží na type lietadla a konfigurácii sedadiel.
Ak práve vy, plánujete let týmto lietadlom, určite nebudete sklamaní.

Článok Boeing 787 Dreamliner bol publikovaný 24. prosince 2012 v 11.00 v rubrike Lietadlá. Autorom článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pre diskusiu slúži komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...