Cessna Model 150/152 a 172

Tagy:  Cessna, Cessna Model 172, Model 150/152, lietadlá, lietadlo, ľahké lietadlá, cvičné lietadlá, hornoplošník, turistické lietadlo

Sponzorované odkazy:

Cessna Model 150/152 a 172

Nasledujúce riadky vás zoznámia s ľahkými a cvičnými lietadlami typu Cessna.

História lietadiel Cessna

S blížiacim sa koncom druhej svetovej vojny spoločnosť Cessna dostala požiadavku na cenovo dostupné, dvojmiestne a hlavne športové a cvičné lietadlá. Na základe týchto požiadaviek vznikol model 140. Išlo o jednokrídlový hornoplošník s fixným podvozkom. Prvýkrát vzlietol už 28. júna v roku 1945. Motory tohto modelu dosahovali výkonu 63 kW. Spoločne s modelom 120 spoločnosť predala cca 4000 kusov. Model 120 mal klapky, elektrický štartér a naviac ďalšie postranné okná. V päťdesiatych rokoch sa Cessna koncentrovala na trh so štvormiestnymi jednomotorovými lietadlami. V roku 1957 vyrobila Cessnu 142. Lietadlo bolo určené pre dvojčlennú posádku, ktorá mala sedadlá vedľa seba. Cessna 142 sa radí medzi jednokrídlové hornoplošníky s trojkolesovým pristávacím podvozkom.

Cessna Model 150/152

Označenie Cessna 142 bolo čoskoro zmenené na Model 150 a v roku 1959 bolo skonštruované prvé z celkom 683 lietadiel poháňaných motormi s výkonom 75 kW.
V sedemdesiatych rokoch mala spoločnosť predaných viac než 2200 strojov Cessna 150 a v roku 1964 predstavila nový model 150D. Tento model bol vylepšený o veľmi dôležitú záležitosť – mal useknutý zadný trup a presklenú kabínu. Až model Cessna 150F predstavil nový dizajn – šikmý chvost.
Až v roku 1970 sa objavil model 150K – akrobatický model, ktorý šiel do výroby spolu so štandardnou cvičnou verziou. Nasledoval model 150L, ​​ktorý mal zdokonalený podvozok. Už nešlo o tradičný oceľový, ale o trubkový. V roku 1978 sa z lietadla stal model Cessna 152, ktorý bol tiež vyrábaný v akrobatickej verzii.

Cessna 150C, autor: StahlkocherCessna 150C, autor: Stahlkocher

Špecifikácie Modelu 152

Do lietadla Cessna 152 sa vojde dvojčlenná posádka. Maximálna rýchlosť činí 200 km/h, maximálna letová hladina je 4480 m a maximálny dolet lietadla je cca 1160 km. Čo sa týka veľkosti, rozpätie krídel nepresahuje 10 m, dĺžka lietadla meria cca 7,40 m a výška dosahuje viac než 2,50 m. Hmotnosť lietadla Cessna 152 je približne 730 kg.

Motor lietadla Cessna 152, autor: El GrafMotor lietadla Cessna 152, autor: El Graf

Cessna Model 172

Svoju kariéru odštartoval tento model ako Model 170, ktorý prvýkrát vzlietol do nebies v roku 1947. Lietadlo je charakteristické väčším trupom ako predchádzajúci model 140 a má oveľa výkonnejší motor. Cessna 170B bola vybavená väčšími klapkami a v roku 1956 dostala trojkolesový podvozok a stala sa Cessna 172.
Štvorsedadlová Cessna 172 sa stala asi tým najpopulárnejším turistickým lietadlom.

Cessna 172, autor: Huhu UetCessna 172, autor: Huhu Uet

Špecifikácie Modelu 172

Ako už bolo uvedené, do tohto typu lietadla sa zmestí štvorčlenná posádka. Lietadlo je poháňané jedným piestovým motorom s výkonom 112 kW. Maximálna rýchlosť činí 224 km/h, maximálny dolet je 1030 km a maximálna letová hladina dosahuje cca 4000 m. Čo sa veľkosti týka, dĺžka lietadla je cca 8,20 m, výška 2,70 m a rozpätie krídel je zhruba o 11 m. Celková hmotnosť Cessny Modelu 172 je 1043 kg.

Pohľad do kabíny lietadla Cessna 172, autor: Arnaud 25Pohľad do kabíny lietadla Cessna 172, autor: Arnaud 25

Článok Cessna Model 150/152 a 172 bol publikovaný 30. ledna 2013 v 07.30 v rubrike Lietadlá. Autorom článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pre diskusiu slúži komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...