Boeing DC-8 a 9 čiže McDonnell Douglas

Tagy:  lietadlo, Boeing, Boeing DC-8, Boeing DC-9, McDonnell Douglas

Sponzorované odkazy:

Boeing DC-8 a 9 čiže McDonnell Douglas

Poďme sa teraz zoznámiť s ďalším dopravným lietadlom. Tentoraz vás zoznámime s Boeingom DC-8 a 9.

Stručná história DC-8

Douglas DC-8 uskutočnil svoj prvý let 30. mája 1958. Do služieb aeroliniek vstúpil približne o rok neskôr ako Boeing 707. Medzikon­tinentálnymi verziami boli série 30, 40 a 50. Série 10 a 20 boli určené pre domáce lety.
V apríli 1965 Douglas oznámil celkom tri nové verzie lietadla. Ako prvé bolo lietadlo DC-8 Super 61. Išlo o vysokokapacitné lietadlo s rovnakými krídlami a motormi ako DC-8–50. Druhým lietadlom bol DC-8 Super 62, ktoré bolo nepatrne dlhšie a oveľa väčšie. Takmer sa vyrovnalo prepravnej kapacite Boeingu 707–320. Lietadlo DC-8 Super 62 malo úplne zmenený spôsob inštalácie motora. A ako tretie lietadlo bolo DC-8 Super 63. Toto lietadlo bolo akousi kombináciou trupu DC-8–61, a krídel a upravených motorov lietadla Super 62.

Na palube VIP lietadla DC-8, autor: privatejetcharterNa palube VIP lietadla DC-8, autor: privatejetcharter

Boeing DC-9

Ak je rast kapacity lietadla známkou veľkého úspechu, potom si Boeing DC-9/MD-80 zaslúži miesto v tejto kategórii. Prečo? Posledný model totiž pojme skoro dvakrát toľko cestujúcich ako prvý typ lietadla a navyše má takmer dvakrát väčšiu hmotnosť.
DC-9 bolo využívané aj niekoľkými európskymi aerolíniami nielen na krátke, ale aj stredné trasy.
Veľký úspech lietadla DC-9 priniesol skoro katastrofu. Ako to? Spoločnosť totiž vydávala peniaze na vývoj tohto typu lietadla, ale zároveň predala lietadlá za veľmi nízku uvádzaciu cenu. Až neskôr sa ukázalo, že stavba lietadla bola oveľa drahšia. Nakoniec došlo k tomu najhoršiemu, že Douglas strácal peniaze na každom dodanom lietadle DC-9. Tým pádom sa začali niektoré dodávky oneskorovať a niektoré aerolínie podali žaloby na pokrytie predpokladaných strát. V roku 1967 prevzala Douglas spoločnosť McDouglas zo St. Louis v Missouri a DC-9 sa tak stal MD-80.

Boeing DC-9, autor: BarcexBoeing DC-9, autor: Barcex

Špecifikácie lietadiel DC-8 a DC-9

Najprv vás zoznámime so špecifikáciou lietadla DC-8. Do tohto lietadla sa zmestí štvorčlenná posádka. Lietadlo je poháňané štyrmi prúdovými motormi o hmotnosti 8172 kg. DC-8 dosahuje maximálnu rýchlosť 965 km/h. Maximálna letová hladina činí 13 800 m a maximálny dolet 9640 km. Celkové rozpätie krídel je 45,23 m Dĺžka lietadla DC-8 dosahuje takmer 48 m a výška 13 m. Ak toto lietadlo bude plne naložené (179 cestujúcich), váha sa bude pohybovať okolo 152 000 kg. A ako je to s lietadlom DC-9? Do tohto lietadla sa zmestí iba dvojčlenná posádka. Je poháňané dvomi prúdovými motormi s hmotnosťou 6575 kg. Maximálna rýchlosť je 903 km/h, maximálna letová hladina je 10 670 m a maximálny dolet 2970 km. Rozpätie krídel dosahuje takmer 28,5 m. Dĺžka lietadla je 36,40 m a výška skoro 8,40 m. Celková hmotnosť lietadla dosahuje 44 450 kg. Boeing DC-9 pojme celkovo 115 cestujúcich.

Článok Boeing DC-8 a 9 čiže McDonnell Douglas bol publikovaný 27. ledna 2013 v 07.15 v rubrike Lietadlá. Autorom článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pre diskusiu slúži komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...